Nieuws

METRO 3: Carla Dejonghe brengt bezoek aan de belangrijkste Brusselse werf van deze eeuw.




Samen met de commissie mobiliteit trok Carla Dejonghe naar de bouwwerven van de nieuwe metrolijn 3, waar een uitgebreide rondleiding werd gegeven door de MIVB. Een kans om de vooruitgang en de complexiteit ervan met eigen ogen te zien. Een kijkje achter de schermen van het belangrijkste bouwproject in Brussel van deze eeuw…

Na bijna 15 jaar lang politiek debat binnen het Brussels Parlement, zijn de werken eerder dit jaar eindelijk van start gegaan. Volgens Open Vld rechtvaardigde de enorme Brusselse bevolkingstoename van de voorbije twintig jaar (vergelijkbaar met het aantal inwoners in Gent of Luik) en de groei van onze economie nieuwe investeringen in het openbaar vervoersnet, met name in de metro. Eén metrostel verplaatst met één rit namelijk evenveel passagiers als vier trams, en zorgt bovengronds amper voor overlast.

De realisatie van deze metrolijn, die Albert in Vorst (het zuiden van Brussel) met Bordet in Evere (het noorden van Brussel) verbindt en dwars door het centrum gaat, bestaat uit 2 fases. Het bezoek begon in de tunnel onder het station Albert, waar de commissie de werken uit fase 1 kon bezoeken en zien hoe de huidige premetro-as Albert-Noordstation omgevormd wordt tot een metrolijn. Albert zal bovendien ook een echte multimodale hub worden. Daarnaast zal station Lemonnier ook een metamorfose ondergaan. Het is immers niet meer aangepast aan de moderne noden. Er komt ook een splinternieuw metrostationbij: Toots Thielemans. Dat zal zich onder de Stalingradlaan bevinden, tussen het Zuidstation en Anneessens, en zal in verbinding staan met Lemonnier. Het mag duidelijk zijn, dit zijn zeer intensieve en complexe werken.

In de tweede fase zal de nieuwe metrolijn 3 van Brussel-Noord verlengd worden totaan Bordet (dwars door -of beter gezegd onder- de gemeentes Schaarbeek en Evere). “Het plan is om tegen 2030 een nieuwe tunnel geboord te hebben en 7 nieuwe stations aan te leggen. Vanaf dan zal men met metro 3 op een 20-tal minuutjes van Vorst naar Evere kunnen reizen.

Wat tijdens het terreinbezoek vooral duidelijk werd voor Carla, zijn de uitdagingen die met de werken gepaard gaan. "Dit gigantisch project brengt veel meer met zich mee dan gewoon graafwerken. Zo moet de riolering op sommige plaatsen worden heraangelegd (waaronder aan het Zuidstation), aangezien er rekening gehouden moet worden met de Senne die ondergronds door Brussel stroomt. Ik heb heel veel respect voor het team dat hier allemaal voor zorgt.” 

Wij kijken er samen met Carla alvast naar uit!