Brussel is de belangrijkste stad voor media-activiteiten in België




Meer dan 165.000 mensen zijn werkzaam in de Brusselse mediasector (2,7 % van de totale werkende populatie in de stad). Maar liefst 40 procent van de toegevoegde waarde die gecreëerd wordt door de Belgische mediasector, wordt in de hoofdstad gecreëerd. Dat blijkt uit onderzoek van Media Clusters Brussels, een onderzoeksproject van de drie Brusselse universiteiten VUB, ULB en Université Saint-Louis Bruxelles.


Brussel kan dus best zijn mannetje staan naast medialocaties als Londen, Berlijn en Parijs.


De mediasector biedt tevens een belangrijke bijdrage aan de Brusselse economie. Met 1.699,5 miljoen euro netto toegevoegde waarde in 2014, draagt de Brusselse mediasector bij tot 1,4 % van de totale Brusselse economie. Het jaarlijks gemiddelde groeipercentage van de mediasector in Brussel (2,5 procent) ligt bovendien hoger dan de groeipercentages van de gehele Brusselse en Belgische economie, waardoor het belang van de industrie ook ieder jaar toeneemt.


Brussel groepeert nu dus al een belangrijk deel van de Belgische media-activiteiten en mediabedrijven maar met onder andere het Mediapark.brussels wil het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de sector nog een extra boost geven.


#BeFamous

#BeBrussels